Jak angażować ludzi do zmiany firmy, otoczenia i świata?

Panel dyskusyjny

 

71% Polaków zrobiło coś dla drugiego człowieka, co sugeruje, że wiele osób, w tym potencjalnie pracowników i liderów firm, chce pomagać *

93% pracowników uważa, że firmy powinny posiadać nadrzędny cel i poprawiać świat, w którym działają **

 

Jednym ze sposobów na zaangażowanie innych w pomoc, zyskanie sensu swojej pracy, a także integrację i budowanie poczucia przynależności jest realizacja projektów związanych z wolontariatem. 

Choć mają one różną skalę i formę, być może istnieje coś, co determinuje ich sukces, co pozwala zaangażować w pomaganie jeszcze większą liczbę pracowników, a może i ich bliskich? Jak można wykorzystać kompetencje, które naturalnie posiadają nasi pracownicy, by wspólnie zrobić coś dobrego? Jak nawiązać współpracę z organizacją pozarządową czy instytucją pomocową i wreszcie jak sprawić, by dzięki naszym wspólnym wysiłkom świat był odrobinę lepszy? Na te i inne pytania postarają się odpowiedzieć goście panelu dyskusyjnego.

Prowadząca

Aga Kozak – dziennikarka, podcasterka, trenerka, coach i wykładowczyni. Ukończyła kulturoznawstwo, medioznawstwo i amerykanistykę, studiując na krakowskim UJ, Middlesex University w Londynie i NYU w Nowym Jorku. Jest absolwentką Akademii Liderek, Wszechnicy UJ i Collegium Civitas.

Przez lata pracowała dla Gazety Wyborczej, Wysokich Obcasów i gazeta.pl. Pisała dla magazynów lifestylowych, kulinarnych i podróżniczych. Współprowadzi podcasty: „Sharing is caring”, „Femitalk” i „Podcast Intymny” – o dobrym, świadomym życiu i roli kobiet w społeczeństwie, a także “Sektor 3.0”. Swoich studentów uczy kreatywności, a pracowników firm wielu aspektów wellbeingu, ale także inkluzywności, empowermentu czy komunikacji.

Prowadzi gale, konferencje, wydarzenia i spotkania autorskie oraz panele dyskusyjne. Stworzyła ogólnopolski projekt konferencji “Kobiety wiedzą co robią” i Festiwal Kręgi. Była stałą ekspertką m.in. Dzień Dobry TVN w zakresie wellbeingu. Aktualnie pisze dwie książki: o współczesnej męskości i o oddechu.

Uczestnicy panelu

Ewa Szymkowska-Nowak – ekspertka CSR z ponad 15-letnim doświadczeniem w pracy w globalnych instytucjach finansowych oraz organizacjach pozarządowych. Trenerka i wykładowczyni akademicka w zakresie zrównoważonego rozwoju, zarządzania projektami społecznymi i wolontariatem pracowniczym. Aktywnie promuje i wspiera współpracę biznesu z podmiotami ekonomii społecznej. Autorka wielu projektów wyrównujących szanse w społeczeństwie poprzez edukację i przedsiębiorczość. 

Wioletta Piątkowska – od 16 lat związana z sektorem bankowym od 6 zarządza Regionalnym Centrum Sprzedaży KIR w Rzeszowie. Na co dzień przyczynia się do upowszechniania rozwiązań cyfrowych w  bankowości, gospodarce i administracji publicznej, propagując wykorzystanie podpisu kwalifikowanego w digitalizacji procesów biznesowych i urzędowych. Czynnie angażuje się we wdrażanie rozwiązań z zakresu bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnych. Jako lider skupia się na budowaniu zmotywowanego i efektywnego zespołu. Jako wolontariuszka Fundacji Cyberium angażuje się w szeroki zakres inicjatyw – od lekcji w przedszkolach na temat płatności i nowych technologii, po edukowanie przedsiębiorców w obszarze usług zaufania. Szczególnie zaangażowana w firmowy udział w Poland Business Run i promowanie pomagania poprzez bieganie.

Krzysztof Pokorski – specjalista ds. CSR, absolwent studiów podyplomowych na kierunku Manager CSR w Collegium Civitas. Z wykształcenia internacjolog. Edukator, przedsiębiorca, moderator dialogu międzysektorowego. Przez 6 lat pracował we Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego (jednostce budżetowej Gminy Wrocław) w obszarze wolontariatu i edukacji nieformalnej, w tym 3 lata jako kierownik Miejskiego Centrum Wolontariatu. Pomysłodawca programu wolontariatu miejskiego „Wspieram Wrocław”, współzałożyciel CSR WRO Clubu oraz współtwórca projektu wolontariatu kompetencyjnego dla podmiotów ekonomii społecznej „Akademia BIZnES Class”. Doświadczenie korporacyjne zdobył w firmie PwC jako specjalista od marketingu, komunikacji i rozwoju biznesu. 

 

Obecnie prowadzi własną działalność pod szyldem „ekocentryk.pl”, która zajmuje się edukacją dzieci i dorosłych o współczesnych, globalnych wyzwaniach, w tym szczególnie o zmianach klimatu oraz odnawialnych źródłach energii. 

Agnieszka Majeran – posiada ponad 14-letnie doświadczenie na różnych stanowiskach związanych z HR. Jest certyfikowanym trenerem DISC i Belbin, ukończyła program „Situational Leadership for Trainer” i „Train the trainer”, aby skutecznie uczyć innych. Od 2022 roku pracuje jako HR Lead w Cisco, jednej z największych globalnych firm technologicznych i światowego lidera w dziedzinie sieci.

 

Cisco od początku swojej obecności w Krakowie jest zaangażowane w pomoc lokalnej społeczności. W 2023 r. większość pracowników formy zaangażowało się w jakąś formę aktywności charytatywnej, poświęcając na wolontariat w sumie ponad 6100 dni. Projekt łączący wolontariat i technologię, finansowany ze środków Cisco, polegający na modernizacji sieci bezprzewodowej w Uniwersyteckim Szpitala Dziecięcym w Krakowie-Prokocimiu został nagrodzony w konkursie CSR Poland Awards w 2023 r.

 

Źródła:
*Czy Polacy pomagają bezinteresownie?, Biostat, Fundacja DKMS, styczeń 2023
**Employee Perspectives on Responsible Leadership During Crisis, Wave X, Porter Novelli Tracker, 2020